Alla inlägg under december 2016

Av Berit Gustavsson - 10 december 2016 10:08


     

Äntligen har jag börjat med det som jag så länge velat göra, nämligen att tillverka egen hudkräm och egen deo! Det var fantastiskt roligt och kommer att utöka med mer ingredienser o oljor som ska göra nytta för specifika problemområden. Denna kräm är speciellt bra för torr hud och det passar ju bra nu i vintertid (sen är jag en torris). Deon är helt kladdfri


Jag har använt mig av

120 g mandelolja

40 g jojobaolja

20 ml tefröolja


Dessa ska smälta ihop (i vattenbad) och ha en temp på ca 60 grader. Tillsätt sedan

80 g Sheasmör


Låt smälta och öka temp till 68 grader och tillsätt

40 g Bivax


När det smält ihop och har en klar vätska, häll över det i en glasskål! Nu ska det röras och det gör jag ca var femte minut, så det blir en kräm och inte en ”kaka”


När du kommer ner i 40 grader tillsätter du 2 g E-vitamin och fortsätter och rör


Nu ska du vid ca 30 grader tillsätta de eteriska oljorna – jag valde geranium och Enbär, samt lite vaniljpulver. Fortsätt att rör om


När krämen håller ca 18-20 grader är det dags att hälla upp i burkar!


Så, nu är krämen färdig för användning… så skön att ha på kroppen J


     


Här kommer recepten till hudkrämen i sin helhet


120 g mandelolja

40g jojobaolja

20 ml tefröolja

80 g sheasmör

40 g bivax

2 g E-vitamin

1 g geranium

1 g enbär

En nypa vaniljpulver

Alla ingredienserna är ekologiska


Den giftfria deon är superenkel att göra, och är helt kladdfri!


1 dl kokosolja ekologisk kallpressad

1 dl bikarbonat aluminiumfri – finns med för att neutralisera lukt

1 dl majsstärkelse ekologisk – finns med för att absorberar fukt från huden

Några droppar tea tree olja som blir antiseptisk

Några droppar en eterisk olja på den doft du vill ha på deo (valfritt) jag använde lavendel


Blanda de torra ingredienserna ordentligt. Smält kokosoljan i vattenbad och blanda ner de torra ingredienserna. Lägg till de eteriska oljorna och häll upp i burkar! Enkelt och bekvämt och garanterat giftfritt!!


          

Lycka till och har ni frågor kring detta är ni sååå välkomna med dem <3 

Kram denna tredje advent-helg!

Ovido - Quiz & Flashcards