Alla inlägg under oktober 2016

Av Berit Gustavsson - 30 oktober 2016 16:39

Picklad lök med ingefära 😊

 

1 rödlök
1/2 gul lök
Ca 2 msk riven ingefära
2 dl vatten
1/2 dl ättika (24%)
1 dl honung
Skiva löken och riv ingefäran. Värm vatten, ättika o honung. Försök att inte varma över 42 grader för att bevara honungens nyttigheter
Häll över i en glasburk och låt svalna o dra några timmar innan du äter 
Mums

 

Av Berit Gustavsson - 13 oktober 2016 17:36

Ibland när allt går på rutin, vaknar jag upp och tänker… Hmm tänk om jag skulle göra en variant på ansiktsvatten?? Och det var precis vad jag gjorde. Har under en tid använt rent Kollodialt Silver som jag sprayat i ansiktet och det funkat superbra.. Började med KS när jag fick eksem runt ögonen och sedan bara fortsatt!   

Så jag tog ca 1 dl KS och värmde lite, sedan hällde jag i 1 tsk torkad Kamomill och lät det dra tills det kallnade. Och vips så var det klart, svårare än så var det inte J. Kamomill som är lugnande och rengörande!

 

Här kan man ändra och variera hur mycket som helst! Har du hud med mycket porer kan du blanda 50/50 med KS och äppelcidervinäger (känslig hud – ta 70/30 istället)

Eller variera med olika örter: Lavendel (lugnande, återfuktande o sammandragande), Citron (uppiggande, rengörande och C-vitamin), gurka (svalkande och lugnande) osv osv.. det är bara och testa sin favorit!


Ha en skön kväll <3

Av Berit Gustavsson - 11 oktober 2016 19:29

Vad är mer beroendeframkallande än ett simpelt läppcerat?? Hittar dessa hylsor allt från i min bil, i min jacka, på mitt jobb, vid min säng, vid min dator.. ja överallt!! Vad är det då som gör att jag måste ha detta på läpparna hela tiden?? Svaret fick jag nog när jag googlade runt lite! Läpparna torkar ut av mineralolja som det till stor del är innehållet, så då fick jag en ide om att göra eget cerat.

 

Lite letande, läsande och handlande så hade jag till slut allt hemma och kunde börja min tillverkning! 


    



De tomma hylsorna läggs in i frysen för att bli kalla. Sen mäter jag upp bivax, sheasmör, jojobaolja och ringblomsolja. Om du ska testa själv, så använd en värmetålig behållare.  Smälter detta i vattenbad. Efter det tillsätts de eteriska oljorna. Nu är det dags att plocka fram de kalla hylsorna, dessa fylls på med den varma vätskan. Det kalla gör att det stelnar fortare!


 

Och vips, så är de färdiga.. In med dem i kylen och låt de stelna till ordentligt innan de kan användas. Underbart mjuka och välgörande för mina läppar.  Hittat och tittat rätt mycket på Organic Makers hemsida och deras recept. Jag valde lite annorlunda i smaker o dofter, men det är det som är så roligt att välja själv.

 

E-vitamin olja är bra för huden, gör den elastisk och skyddar mot solen, har en läkande effekt på sår samt att den förlänger hållbarheten.

 

10 g bivax

20 g sheasmör

10 g jojobaolja

10 g ringblomsolja

1 stor droppe naturlig E-vitaminolja

1 stor droppe eterisk lavendelolja (eller den doft du gillar)

 

Hade det inte varit för Sveriges lagar och regler, så hade jag nog börjat sälja dem

 

 

 

Av Berit Gustavsson - 10 oktober 2016 13:25

Länge har jag tänkt att ingefäran bara var stark och inte användes så mycket! Men ack så fel man kan ha.. Nu är den ett ständig återkommande ört i kök... 

Så här kommer min dryck/shot till er, den är star men såå god!

200 g färsk ingefära
50 g färsk gurkmeja eller 4 tsk malen (med lite svartpeppar, i peppar finns piperin som ökar absorptionen och biotillgängligheten av kurkumin som finns i gurkmejan)
1 msk ceylonkanel (mindre kumarin än i den vanliga som säljs i butiker (Cassia-kanel))
1 liter vatten
1 dl svensk honung
2 pressade citroner

Avsluta med att ha i ca 20 cl KS (Kolidialt Silver) för längre hållbarhet (valfritt)

(allt bör vara ekologiskt för bästa effekt)


Riv ingefära o gurkmeja (använd handskar, då gurkmejan färgar av sig). Lägg detta i en gryta tillsammans med vattnet. Tillsätt svartpeppar och kanel. Värm upp till 60 grader och håll den temperaturen i 20-40 minuter. Sila av och låt svalna till 40 grader, häll i honungen och rör om. När drycken är fingervarmt pressas citronerna i (rulla dem för att få ut så mkt som möjligt). Häll på glasflaska och förvara i kylen. Ta 20 ml morgonen och vid förkylningstider eller pågående inflammation, ta morgon och kväll. Ta gärna med en tsk Ghe (renat smör) eller annat fett/olja, då gurkmejan är fettlöslig.

Hållbarhet: ca 1 månad 

 

Effekter:
Ingefära-matsmältningen, lätt utrensande, hjälper IBS-mage, antiinflammatorisk, för immunförsvaret, ledbesvär, magbesvär, illamående (åksjuka)
Gurkmeja-reducerar gaser o uppsvälldhet, matsmältningen, främjar ämnesomsättningen, förbättrar tarmfloran, antiinflammatorisk.
Kanel – för högt blodtryck, förbättrar blodcirkulationen, främjar matsmältningen, minskar stela leder och muskler, motverkar urinvägsinfektioner, minskar sötsuget.
Honung – läker sår, lindrar halsont, tar kål på bakterier
Citron – C-vitamin, stärker skelett o höjer kroppens nivåer av bra kolesterol, antiinflammatorisk.

 

Lite om ingefärans upphettning – för att inte förstöra vitaminerna ska ingefäran inte hettas upp till mer än 60 grader och samtidigt omvandlas gingerol till shogaol och zingeron som är effektiva mot cancerceller – so win win

 

Dock är det viktigt och tänka på vid ”kok” av denna dryck är om man äter mediciner eller har allvarligare sjukdomar (hjärta, kärl, blodtryck, blodförtunnande etc) så bör man tänka efter och kanske prata med sin läkare innan man startar. Detsamma gäller graviditet och amning. Jag är bara en glad amatör, har ingen utbildning i detta, har ingen allvarlig sjukdom, har bara stora barn så det är enkelt för mig och prova. Alla är vi olika och tål olika – även av naturens läkemedel – så jag hoppas att ni tänker på detta så det inte händer något, skulle inte förlåta mig själv om jag låtit er testa och ni får en negativ reaktion på det

 

 


Av Berit Gustavsson - 9 oktober 2016 16:49

Då har även jag hittat in i bloggens värld, och denna bloggplats! Mina inlägg framöver kommer i stort att handla om läkeörter, mat, hälsa, familj och lite annats om händer mittilivet..


Önskar alla en skön söndagkväll och på återseende <3

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards