Alla inlägg under november 2016

Av Berit Gustavsson - 13 november 2016 10:08

Hej denna härliga vinterdag med strålande sol!


Jag älskar verkligen att testa olika sorters mat, och om jag ser något som jag skulle testa men där ingredienserna inte speglar min matfilosofi, så hindrar inte det mig. Jag möblerar helt enkelt om i recpeten och sätter min prägel på det. 


Hittade ett recept på blomkålsbiffar.. som kan användas som tilltugg till någon salsa, eller som en vegobiff, eller som subsitut till potatis, ris eller pasta.. välj din favorit eller alla :)


1 eco blomkålshuvud

2 ägg

1/2 riven parmensanost och/eller vanlig smakrik ost

2 vitlöksklyftor

2 msk olja

1 tsk basilika (färsk eller torkad)

salt och peppar efter din smak


Riv blomkålen och tillsätt lite salt (1/2 tsk) och låt stå ca 20 minuter för att dra ut vätska. lägg över i en silduk och kläm ut vätskan. Lägg tillbaka blomkålen i skålen och blanda ner övriga ingredienser. Forma biffar på en bakplåtsklädd plåt till ca 6 st biffar. 

Grädda i 175 grader ca 15 minuter - smaklig spis


Tips!! blomkålen ska såklart bytas ut till potatis, broccoli, palsternacka, rotselleri, rödbetor....etc etc du sätter din egen gräns på att testa <3


 



Av Berit Gustavsson - 12 november 2016 18:04

Dags att för den årliga kalkonmiddagen och då ville jag prova ngt alternativ äpplekaka och hittade ett recept som jag har möblerat om lite i.. Hoppas ni gillar det om ni provar.. testpanelen här hemma älskade det!
 
Äpple mos
5 st eco äpplen
2 msk vatten
saft från 1/2 eco citron
1 tsk eco honung när det svalnat till 40 grader
 
Salta smulor
50 g eco smör
1 dl blandad eco mandelmjöl, rismjöl, kokosmjöl etc (vad ni har hemma)
1 1/2 dl eco havregryn
2 tsk malen eco ceylonkanel
2 nypor flingsalt
Vispad eco grädde, kokosgrädde, creame fraiche, kvarg eller vad ni känner för. Jag använde riktig fet vispgrädde 
 
 
Skala och skär äpplena i små bitar och lägg dem i en gryta. Häll på vatten, citronsaft, rör om. Koka tills äpplena är mjuka. Häll upp i en skål och tillsätt honung vid ca 40 grader

Blanda alla ingredienser till de salta smulorna. Bred ut på en plåt och rosta dem mitt i ugnen i cirka 15 minuter, rör om under tiden. Man kan även ha lite honung i detta.. men jag skippade det..

 
 
När allt har svalnat, varva mos, smulor o grädde och avsluta med grädde på toppen.
 
 

Smaklig spis..


Må väl <3
   

 

Av Berit Gustavsson - 6 november 2016 15:33

Har varit rätt duktig i helgen och bakat både det ena och det andra.. bland annat har jag som omväxling till fröknäcke gjort "vanligt" knäckebröd.. 


Superenkelt och supergott!! 


1 dl kokosmjöl

2 dl majsmjöl (eller valfritt, tog det jag hade hemma)

1 dl solrosfrön

4 msk psyllaiumfröskal

lite salt

5 dl vatten

2 tsk bakpulver


Blanda alla ingredienserna i en skål och låt stå och vila 10 minuter. Kavla sedan mellan två bakplåtspapper på två plåtar ut det tunt tunt. Pensla med uppvispat ägg. Strö över lite solrosfrön, sesamfrön, linfrön och flingsalt.


In i ugnen på 175 grader i 30 minuter och sänk sedan till 100 grader och låt stå tills det är torkat..


Bryt i bitar och njut av ett nyttigt knäckebröd



(OBS.. smöret som syns på bilden kommer i ett nytt inlägg :) )

Ha en underbar kväll <3

   

Ovido - Quiz & Flashcards